Всеки човек носи в себе си своята индивидуалност, има определен начин на мислене и различни възгледи. Въпреки това различните хора могат да се приобщат към различни типове групи, в зависимост от социалната им среда, възрастта, образованието, финансовата им възможност и много други признаци. В маркетинга може да ги определим като различни типове клиенти. Много е важно за един добър консултант, да разпознава различните типажи хора и да може от кратък разговор с тях, да разбере какъв тип купувачи са, от какво точно се нуждаят, как да им предложи най-добрия за тях продукт и как да ги предразположи да го купят. За да може да им бъде по-полезен, той трябва да познава основните типове клиенти. В най-обща класификация те могат да бъдат:
- Пестеливи – В повечето случаи пестеливите хора са си преценили какво точно ще купят и за колко пари. Продавачът би могъл да ги привлече с някой допълнителен подарък към покупката или с някаква промоция. Това може да ги стимулира и да им създаде чувството на добра и успешна сделка;
- Спорещи – При тях се препоръчва продавачът да използва техните аргументи и да не навлиза в допълнителни теми. С конфликтните хора е по-трудно да се общува, те знаят своето, вярват повече на себе си, дори и да не са достатъчно компетентни в дадената област, те са по-недоверчиви, мнителни и негативни. С тях консултантът трябва да е по-внимателен, търпелив, с умерен тон, да се опитва да ги предразположи. Хубаво е търговецът да използва повече аргументи при убеждаването на такъв клиент, за да направи той покупка. Има хора, които просто са по-конфликтни по характер. Те нямат нещо против търговеца, просто възприемат света по такъв начин и когато с тях се отнасят мило и те стават любезни;
- Безразлични – те трябва да бъдат заинтригувани с допълнителни разяснителни въпроси от продавача;
- Импулсивни – продавачът с добри и силни аргументи, трябва да ги убеди, че правят правилен избор. Тези хора са склонни да купят нещо, за което изобщо не са тръгнали да търсят, в конкретния момент, продиктувани от някакъв вътрешен импулс, желание да задоволят някоя своя потребност;
- Нерешителни – продавачът трябва да е по-убедителен в аргументите си;
- Търсещи само социален контакт – доброто отношение към тях може да ги накара след време да купят нещо. В повечето случаи те просто искат да си поговорят с някой. Може дори да се случи да влезнат няколко пъти през определен период в магазина и да питат едно и също нещо. Това може да се дължи на различни фактори.

Няма коментари:
Публикуване на коментар