петък, 5 юли 2013 г.

Какви са видовете клиенти и как да подходим към всеки индивидуално

    Всеки човек носи в себе си своята индивидуалност, има определен начин на мислене и различни възгледи. Въпреки това различните хора могат да се приобщат към различни типове групи, в зависимост от социалната им среда, възрастта, образованието, финансовата им възможност и много други признаци. В маркетинга може да ги определим като различни типове клиенти. Много е важно за един добър консултант, да разпознава различните типажи хора и да може от кратък разговор с тях, да разбере какъв тип купувачи са, от какво точно се нуждаят, как да им предложи най-добрия за тях продукт и как да ги предразположи да го купят. За да може да им бъде по-полезен, той трябва да познава основните типове клиенти. В най-обща класификация те могат да бъдат: 
  • Пестеливи – В повечето случаи пестеливите хора са си преценили какво точно ще купят и за колко пари. Продавачът би могъл да ги привлече с някой допълнителен подарък към покупката или с някаква промоция. Това може да ги стимулира и да им създаде чувството на добра и успешна сделка;
  • Спорещи – При тях се препоръчва продавачът да използва техните аргументи и да не навлиза в допълнителни теми. С конфликтните хора е по-трудно да се общува, те знаят своето, вярват повече на себе си, дори и да не са достатъчно компетентни в дадената област, те са по-недоверчиви, мнителни и негативни. С тях консултантът трябва да е по-внимателен, търпелив, с умерен тон, да се опитва да ги предразположи. Хубаво е търговецът да използва повече аргументи при убеждаването на такъв клиент, за да направи той покупка. Има хора, които просто са по-конфликтни по характер. Те нямат нещо против търговеца, просто възприемат света по такъв начин и когато с тях се отнасят мило и те стават любезни;
  • Безразлични – те трябва да бъдат заинтригувани с допълнителни разяснителни въпроси от продавача; 
  • Импулсивни – продавачът с добри и силни аргументи, трябва да ги убеди, че правят правилен избор. Тези хора са склонни да купят нещо, за което изобщо не са тръгнали да търсят, в конкретния момент, продиктувани от някакъв вътрешен импулс, желание да задоволят някоя своя потребност;
  • Нерешителни – продавачът трябва да е по-убедителен в аргументите си;
  • Търсещи само социален контакт – доброто отношение към тях може да ги накара след време да купят нещо. В повечето случаи те просто искат да си поговорят с някой. Може дори да се случи да влезнат няколко пъти през определен период в магазина и да питат едно и също нещо. Това може да се дължи на различни фактори. 
   Това са някои от основните типове клиенти, към които трябва да подхождаме според това към коя група принадлежат, за да имаме по-голям успех в продажбите. Допълнително очаквайте друга статия как точно да ги разпознаваме по техни вербални и невербални знаци. Независимо от различията на клиентите, универсален подход си остават усмивката и отзивчивостта.

Няма коментари:

Публикуване на коментар